Jaka baza lepiej konwertuje?

Jaka baza lepiej konwertuje?

Tydzień temu pisaliśmy o tym, jak ważna jest baza w SMS marketingu i w jaki sposób najlepiej ją tworzyć. Dziś odpowiadamy na kolejne pytanie: „która baza lepiej konwertuje – własna czy kupowana”. Przeczytaj poniższy artykuł, w którym porównujemy ze sobą dwa sposoby na zbieranie kontaktów do klientów.

Podstawowe różnice

Na początku przygody z SMS marketingiem musisz przede wszystkim zdecydować, w jaki sposób będziesz pozyskiwał nowe kontakty. Tak naprawdę masz dwie możliwości: baza własna lub kupowana. Decyzja na tym poziomie ma ogromny wpływ na wynik Twojej konwersji w SMS marketingu, dlatego nie podejmuj jej pochopnie.

Skoro tak, to przyjrzyjmy się obydwu pojęciom dokładnie. Baza własna to, jak sama nazwa wskazuje, baza tworzona samodzielnie (ręcznie). Proces ten trwa długo – w przeciwieństwie do bazy kupowanej. Właśnie ze względu na czas wiele osób idzie na łatwiznę i wybiera bazę, która jest dostępna „od ręki” w Internecie. Szybki przelew otwiera dostęp do gotowej (i długiej) listy kontaktów, którą jednym kliknięciem można wdrożyć do SMS marketingu.

Pułapka szybkich efektów

W tym miejscu niejeden czytelnik uwierzył w mit doskonałości bazy kupowanej. No bo któż nie chciałby szybko wejść w posiadanie numerów telefonów do masowej wysyłki SMS? Któż nie chciałby mieć pod ręką milionowej bazy kontaktowej, do której w kilka minut wysyłałby promocje lub newsletter? Chyba nie ma osoby, która oparłaby się tej pokusie. Każdy z nas lubi proste i przyjemne rozwiązania.

Jednak to, co przychodzi łatwo, często nie ma żadnej wartości. Choć kupienie gotowej bazy jest niezwykle kuszące, to na dłuższą metę nie będzie korzystne dla Twojego biznesu. Wybierając drogę na skróty ryzykujesz przede wszystkim niską skutecznością swoich kampanii SMS. Jeśli wysyłasz masowe wiadomości SMS do przypadkowych osób (które nie są Twoją grupą docelową), to nie licz na jakiekolwiek zyski z kampanii.

Uważaj na czarny PR

Straty finansowe to jednak nie wszystko. Źle dobrana baza może sprawić, że wizerunek Twojej marki zawiśnie na włosku. Wystarczy, że wiele przypadkowych odbiorców uzna Twoje maile za SPAM a Twoją firmę za niegodną zaufania – a o to przecież nietrudno. Klienci nie lubią, gdy dostają maile z niedopasowanymi ofertami. Przykładowo: trudno oczekiwać, że osoba bezdzietna będzie zadowolona z wiadomości SMS „wyprzedaż kosmetyków dla niemowląt”, prawda?

Jeśli wyjątkowo będziesz się „naprzykrzać” losowym osobom, to w końcu zmusisz ich do podjęcia ostatecznego kroku. Zdenerwowany klient nie przebiera w słowach. W Internecie może przedstawić Twoją firmę w bardzo negatywnym świetle. Zastanów się więc na spokojnie: czy natychmiastowy dostęp do numerów telefonicznych przypadkowych osób jest wart sytuacji kryzysowych na forach i w Social Media?

RODO ponad wszystko

Wydaje nam się, że nie. Kryzysów marketingowych nie warto zaogniać – lepiej zawczasu im przeciwdziałać. Jeśli chcesz hamować porywcze nastroje klientów, to koniecznie zadbaj o zgodność swojego SMS marketingu z RODO. Od 2018 roku to rozporządzenie jest standardem w komunikacji, więc klient naturalnie go oczekuje. Dlatego wysyłka masowych wiadomości zgodnie z prawem powinna być pierwszym czynnikiem, który rozpatrujesz w kampanii SMS.

Jeśli zaniedbasz RODO, to możesz się narazić na poważne konsekwencje prawne – w postaci kary od UODO (Urząd Ochrony Danych Osobowych). Takie niebezpieczeństwo istnieje przy kupowaniu gotowej bazy – bo nigdy nie masz pewności, czy numery telefonów zostały zebrane zgodnie z prawem. Ten problem nie występuje, gdy tworzysz własną bazę. Dlatego lepiej wysyłać wiadomości SMS tylko tym osobom, które wyraziły chęć kontaktu z Twoją firmą.

Używaj, ile tylko chcesz!

Własnoręcznie tworzona baza ma jeszcze jedną przewagę nad bazą kupowaną: po prostu używasz jej wielokrotnie. Nie musisz co tydzień (przy założeniu, że komunikujesz się ze swoim klientem raz na 7 dni – przyp. red.) płacić komuś za nowe kontakty, które notabene są wątpliwej jakości. Samodzielnie tworzona baza daje Ci podstawę do komunikacji w dłuższej perspektywie.

Sumiennie podejście do zbierania wartościowych kontaktów oznacza zdecydowanie wyższą skuteczność. Dzięki systematycznej wysyłce do stałej bazy odbiorców (zainteresowanych Twoją ofertą) budujesz ich lojalność w stosunku do Twojej firmy. Nie przepalasz czasu i budżetu. Mniej Twoich maili wpada do SPAM-u. A to oznacza, że zwiększasz swoje szanse na konwersje. Jak widzisz: dobra baza i konwersja to naczynia połączone.

Na koniec najważniejsze: nie przepłacaj

Jeśli nie przekonały Cię powyższe argumenty, to spróbuj jeszcze posłuchać podszeptów swojego portfela. Weź pod uwagę że kupowana baza często jest bardzo drogą opcją. Pomimo wysokich kosztów nie masz gwarancji, że te kontakty będą konwertować. Można powiedzieć, że kupujesz kota w worku. Jesteś gotowy na to, by lokować kapitał firmowy w tak niepewne rozwiązanie?

Nie daj się nabrać na płacenie za coś, co ma wysokie ryzyko porażki. Pamiętaj, że z bazą w SMS marketingu jest jak z wybieraniem życiowego partnera – lepiej podjąć tę decyzję samodzielnie, niż zdać się na (nietrafiony) wybór osób trzecich. Poleganie na kupowanych bazach (z nieautoryzowanymi kontaktami) nie zaprowadzi Twojej firmy daleko. Samodzielne zbieranie kontaktów zajmie Ci więcej czasu, ale później będziesz mieć większy zysk.

Wybierz mądrze

Wszyscy wiemy, że w ostatecznym rozrachunku zysk jest najważniejszy. My również, dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie Platformę do masowej wysyłki SMS. Ten sposób wspiera samodzielne tworzenie listy kontaktów i pozwala na automatyzację działań marketingowych. Dzięki niemu masz pełną kontrolę nad swoją listą i wysyłaniem wiadomości SMS. Daj się przekonać i ciesz się wyższą konwersją!

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Skontaktuj się

Globitell Next Mobile P.S.A.

ul. Rzymowskiego 31 02-697 Warszawa

Masz pytania?

Formularz kontaktowy




    Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Akceptując ciasteczka - akceptujesz politykę prywatności. [polityka cookies]