SMS marketing vs. e-mail marketing: co wybrać?

SMS marketing vs. e-mail marketing: co wybrać?

Szukasz sposobów na rozwój biznesu, ale nie wiesz co daje lepsze efekty: SMS marketing czy e-mail marketing? Nie tkwij dłużej w niepewności. Przygotowaliśmy dla Ciebie porównanie tych dwóch popularnych kanałów komunikacji. Przeczytaj poniższy artykuł i sam zdecyduj, który z nich lepiej pasuje do Twojej firmy.

Słowo klucz: dostarczalność

Zacznijmy od tego, że SMS-y mają dużo lepszą dostarczalność niż maile. Statystyki mówią, że tylko 83% wszystkich prawidłowo wysłanych maili dociera do skrzynek odbiorców. 17% zatrzymuje się na automatycznych blokadach providerów pocztowych. Każdy z nich ma inne zasady weryfikacji. Przykładowo: użytkownicy poczty WP i O2 są dodatkowo chronieni – przy każdym kliknięciu w link dostawca informuje ich, że na własne ryzyko opuszczają bezpieczne środowisko.

SMS-y mniej kojarzą się ze SPAM-em. W mailingu natomiast nigdy nie wiesz, kiedy trafisz na czarną listę. Możesz się bronić przed oznaką SPAM, szyfrując swoją korespondencję przez DKIM (powiemy o tym więcej w kolejnych artykułach). Jednak czasem nie wszystko zależy od Ciebie. Wystarczy, że dzielisz IP z innymi firmami –  jeśli ich reputacja spadnie i zostaną uznani za SPAM, to Ty również będziesz miał problem z uwiarygodnieniem swoich maili.

Kolejna sprawa: bardzo wysoki Open Rate

Jeżeli weźmiemy pod uwagę wskaźnik Open Rate (stosunek otwartych wiadomości do wszystkich wysłanych), to SMS-y zdecydowanie wygrywają z e-mailami. W przypadku wiadomości tekstowych wskaźnik ten wynosi nawet 97%. Natomiast otwieralność maili to średnio… 20%. Krótko mówiąc: tylko co piąty odbiorca faktycznie przeczyta Twoją wiadomość. W związku z tym maile mają mniejszą możliwość, by spełnić swoje zadanie (czyli zrealizować konwersję).

W e-mail marketingu duży wpływ na wskaźnik Open Rate ma tytuł oraz preheader (rozwinięcie tytułu). Jeśli w tym punkcie nie zainteresujesz użytkownika, to nie otworzy Twojego maila i nie zapozna się z Twoją ofertą. Z wiadomościami SMS jest inaczej – widzimy ich treść w podglądzie, więc otwieramy je automatycznie. Są na tyle krótkie, że wręcz skanujemy je wzrokiem. Można powiedzieć, że wysyłanie SMS-ów do klientów wspiera skuteczną komunikację.

Wyższa dostarczalność = skuteczniejsza personalizacja

Skoro Twój komunikat dociera do większej liczby klientów i ma większy wskaźnik Open Rate, to automatycznie personalizacja wiadomości przynosi lepsze efekty. I nie ma tu znaczenia ograniczenie do 160-ciu znaków. To wbrew pozorom zaleta, bo możesz wychodzić do klienta z treściwym komunikatem. Krótszy format to ochrona przed pokusą lania wody, która czyha na każdego marketera – a której akurat żaden klient nie lubi.

Na personalizację wpływa również to, że SMS jest bardziej osobistą formą komunikacji niż mail. Taka krótka wiadomość wpisuje się w standardy komunikacyjne XXI wieku. Dzisiejszy klient jest zbyt zabiegany, by scrollować długie informacje (tym bardziej, jeśli należy do Generacji Z). Wystarczy mu krótka informacja o promocji i link do Twojej strony. Twój SMS firmowy sprawdzi się w tym modelu idealnie.

„Domknij” sprzedaż – nawet bez Internetu

Wiadomości SMS to najlepszy kanał do „domykania” sprzedaży. Dzięki prostemu CTA możesz poinformować klienta o porzuconym koszyku. Z drugiej strony możesz też wykorzystać skrócony link, by przenieść go na stronę swojego e-sklepu. Dzięki temu klient pozna więcej szczegółów Twojej oferty a Ty łatwiej zliczysz konwersję.

Kolejną przewagą SMS-ów nad mailami jest to, że do ich dostarczenia (i odczytania) nie potrzeba Internetu. Nie jesteś więc uzależniony od jakości połączenia. Nie ryzykujesz, że Twój komunikat odbije się od ściany. Możesz „złapać” klienta „tu i teraz”. To szczególnie ważne, gdy Twoja oferta jest ograniczona czasowo. Lepiej, gdy odbiorca dowie się o Twojej „promocji do północy” rano, niż 3 dni po czasie.

Komunikacja w czasie rzeczywistym

Pamiętaj, że przeciętny Kowalski nie rozstaje się ze swoim smartfonem. Jest tak bardzo uzależniony, że woli spóźnić się do pracy niż niechcący zostawić go w domu na cały dzień. Swój smartfon zawsze trzyma w zasięgu ręki, niczym największy skarb – a to oznacza, że SMS-y odczytuje szybko (nawet w kilkadziesiąt sekund od ich odebrania). Dźwięk powiadomienia o nowej wiadomości jest dla odbiorcy na tyle kuszący, że potrafi przerwać swoje obowiązki zawodowe.

Choć powstają liczne szkolenia o tym, jak nie zerkać co chwila na telefon, to przeciętny Kowalski za każdym razem walczy ze sobą. Z mailami jest inaczej – wiele osób nie zagląda tak często do skrzynki. Zdarza się, że maile odczytują dopiero wieczorem. Co więcej – niektóre adresy są po prostu nieaktywne i ludzie nie otwierają ich… przez lata. Czy warto tracić klienta w ten sposób?

Stos maili od firm nie pozwala się wyróżnić

Maile marketingowe wysyłają praktycznie wszystkie firmy. Klient jest nimi codziennie zasypywany, więc bardzo trudno przykuć jego uwagę. W przypadku SMS-ów nie ma takiego problemu. Tym kanałem klient dostaje zdecydowanie mniej informacji od firm, dlatego prędzej odczyta Twoją wiadomość SMS-ową. W końcu SMS praktycznie „sam się czyta” a do maila trzeba się specjalnie zalogować.

Prawdopodobnie sam zdajesz sobie sprawę, że wiadomość SMS w smartfonie jest bardziej widoczna niż pojedynczy mail w stosie maili. Nie ma sensu uważać, że u klienta zadziała to na odwrót. Lepiej postaw na oryginalność i zaskocz odbiorcę komunikacją SMS-ową. Dzięki temu unikniesz sytuacji, że klient przeoczy Twojego maila w codziennym natłoku wiadomości na skrzynce.

Przyszłość należy do mobile

Już w samym rozwinięciu definicji SMS i e-mail widać istotne różnice. SMS to Short Message Send, natomiast e-mail to poczta elektroniczna. Tradycyjna poczta od zawsze miała dłuższy czas dostarczenia i odpowiedzi – dziś podobnie jest przy porównaniu komunikacji mailowej z SMS-ową. W mailu musisz dodatkowo zadbać, by Twój komunikat prawidłowo wyświetlał się nie tylko na desktopie, ale również na smartfonach.

W komunikacji SMS-owej projektujesz jedną wersję wiadomości. Tobie jest łatwiej a i klient nie musi się przemęczać – łatwiej mu odczytać wiadomość SMS-a na smartfonie niż wejść w aplikację mailową. Nic dziwnego, że urządzenia mobilne wypierają desktopy w komunikacji marketingowej. Smartfony coraz mniej różnią się laptopów i komputerów stacjonarnych – a często mają nawet lepsze możliwości.

Podsumowując

Jeśli zależy Ci na skutecznej komunikacji z klientem, to SMS marketing będzie bezkonkurencyjny. Wiemy o tym doskonale – dlatego specjalnie dla Twojego biznesu przygotowaliśmy platformę, z której możesz wysłać grupowe SMS-y do swoich klientów. Przeczytaj instrukcję obsługi a potem samodzielnie zdecyduj, jaki pakiet SMS-ów będzie Ci potrzebny. Zwróć uwagę, że w pakiecie 10 000 SMS-ów zapłacisz za pojedynczą wysłaną wiadomość tylko 7 groszy.

Pamiętaj, że niedostarczone maile są jak groch rzucony o ścianę. Klient nie ma okazji, by zapoznać się z Twoją ofertą. Ty natomiast tracisz swój czas, pieniądze i energię. Możesz uniknąć tego wszystkiego uniknąć, stawiając na SMS marketing. Większość przedsiębiorstw wdraża już wiadomości SMS do swojej komunikacji z klientem – chyba nie chcesz być o krok za nimi?

Adres korespondencyjny

Skontaktuj się

Next Mobile P.S.A.

ul. Rzymowskiego 31 02-697 Warszawa

Masz pytania?

Formularz kontaktowy