SMS – od komunikacji P2P do A2P

SMS – od komunikacji P2P do A2P

Dawniej wiadomość SMS była środkiem komunikacji między dwiema osobami. Mówiliśmy wtedy, że jest to SMS P2P (ang. person to person). Dziś, w dobie rozwoju Internetu i komunikatorów internetowych, SMS przechodzi ogromną rewolucję. Czym dokładnie jest ta rewolucja? Jak wysłać SMS-a, który ma wpływ na biznes?

Kiedy SMS raczkował

Świat zna SMS-y od grudnia 1992 roku – odkąd Neil Papworth, pracownik Vodafone, wysłał do kolegi krótką wiadomość SMS o treści „Merry Christmas”. To był strzał w dziesiątkę. Tyle wystarczyło, by SMS (ang. Short Message Service) szybko stał się najpopularniejszym sposobem komunikacji. Zaczęto z niego korzystać niemal pod każdą szerokością geograficzną. 

Pierwotnie wysyłanie SMS-ów wspierało tylko komunikację P2P, czyli person to person. SMS miał łączyć przede wszystkim dwie prywatne osoby. Tak bardzo kojarzył się z indywidualną relacją, że nikt nie myślał o włączeniu go do firmowej komunikacji marketingowej. Choćby dlatego, że w tamtych czasach marketing opierał się raczej na strategii ATL – czyli dotarciu do masowego klienta przez masowe kanały komunikacji: jak radio, prasa, telewizja czy billboard).

Boom na spersonalizowany komunikat

Jednak z biegiem czasu marketing ewoluował. Wielu marketerów odchodziło od strategii ATL na rzecz BTL (skierowanej do indywidualnego klienta). Jednym z rodzajów tej strategii był marketing cyfrowy (ang. digital marketing). Początkowo marketerzy wykorzystywali w nim tylko e-maile do klientów. Potem skupili się na rosnących jak grzyby po deszczu mediach społecznościowych (ang. social media), które zrewolucjonizowały rynek. 

Dziś marketing cyfrowy wciąż jest na fali wznoszącej. Do głosu doszły rozwiązania od Google (reklamy Google Ads czy pozycjonowanie SEO), dzięki którym personalizacja komunikatów marketingowych stała się jeszcze bardziej skuteczna. Teraz przekaz dociera do konkretnego klienta, który jest zainteresowany produktem lub usługą. Wyzwaniem jest tylko to, by pozyskać tego klienta szybciej niż konkurencja.

Zmiana postrzegania SMS-ów

Wzrost konkurencji spowodował, że specjaliści od marketingu nie mogli spać po nocach. W końcu któryś z nich wpadł na pomysł: a może pójść jeszcze o krok dalej i wykorzystać SMS-y w marketingu? Skoro w modelu P2P były skutecznym sposobem komunikacji, to może sprawdzą się w relacji firma – klient? 

Wystarczyło, że jedna firma wyprzedziła rynek i włączyła SMS-y do swojej komunikacji marketingowej – i za chwilę kolejne zaczęły korzystać z tej możliwości. Szybko nadeszła era SMS-ów w wersji A2P (ang. app to person). SMS znów powrócił na salony, ponieważ firmy dostrzegły ogrom jego możliwości w komunikacji z klientem – ograniczonych jedynie wyobraźnią przedsiębiorców.

Jak komunikacja SMS wspiera biznes?

Główną zaletą SMS-ów jest to, że dzięki nim komunikacja z klientem stała się konkretna. Dzisiejszy klient liczy na rzeczowy przekaz informacyjny – i właśnie taki dostaje. SMS-a nie da się po prostu przeoczyć. Wiadomość tekstowa ma tę przewagę nad mailem, że duża jej część mieści się w podglądzie – wystarczy zerknąć na telefon.  

I właśnie dlatego SMS ma zdecydowanie wyższe wskaźniki otwarcia niż e-mail. To oznacza, że daje większą pewność dotarcia do klienta z komunikatem marketingowym. Tym bardziej, że do wartościowej treści można jeszcze dodać odpowiedni nadpis (określoną nazwę nadawcy) – np. „Promocja” lub „Konkurs”. Któż oprze się SMS-om od takiego nadawcy?

SMS marketing – przyjaciel każdej branży

Masowa wysyłka SMS w formacie A2P sprawdzi się praktycznie w każdym biznesie. W końcu każdej firmie zależy na przyciąganiu nowego klienta i utrzymaniu obecnego – a do tego właśnie SMS służy. Dzięki niemu firmy z branży usługowej mogą przypominać klientowi o zbliżającej się wizycie. Sklepy stacjonarne i internetowe mogą „domykać” sprzedaż a firmy logistyczne – powiadamiać o dostarczeniu paczki. 

SMS-y w formacie A2P przydadzą się również instytucjom publicznym. Obecnie coraz więcej urzędów wysyła do petentów komunikaty o statusie sprawy. Z tej formy komunikacji korzysta również służba zdrowia – np. wysyłając swoim pacjentom przypomnienia SMS o terminie badania. A to wciąż tylko wierzchołek góry lodowej. Generalnie przykłady branż, dla których SMS marketing będzie dobrym rozwiązaniem, można by mnożyć.

SMS to przede wszystkim skuteczność

Wszyscy wiemy, że tak jest w przypadku SMS-ów w formacie P2P. W 160-ciu znakach możemy komunikować naszym bliskim najważniejsze informacje, które oni otrzymują w przeciągu kilku minut. Skoro ta strategia sprawdza się na polu prywatnym, to warto wdrożyć ją również w biznesie. Każdy z nas ceni sobie przecież jasne komunikaty – klienci Twojej firmy również.

 

Adres korespondencyjny

Skontaktuj się

Next Mobile P.S.A.

ul. Rzymowskiego 31 02-697 Warszawa

Masz pytania?

Formularz kontaktowy