Czy moje SMS-y działają?

Czy moje SMS-y działają?

To pytanie zadaje sobie wielu marketerów i przedsiębiorców. Aby odpowiedź na nie była jak najbardziej wyczerpująca, warto dokładnie przeanalizować wyniki kampanii SMS. O tym, jak to dobrze robić, piszemy w dzisiejszym artykule. To wiedza, która może diametralnie zmienić Twój biznes.

Analiza wyników to tlen dla Twojego biznesu

Zacznijmy od tego, że bez mierzenia efektów Twój SMS marketing nie miałby większego sensu. Jeśli nie badasz rezultatów swoich działań, to godzisz się na to, by właściciele innych firm z Twojej branży zgarnęli większy kawałek tortu dla siebie. To ryzykowna strategia, której zdecydowanie nie polecamy.

Pamiętaj, że konkurencja nie śpi i tylko czyha na Twoje najmniejsze potknięcie. Jeśli zależy Ci na tym, by Twoja kampania SMS nie była w tyle za innymi, to postaw na optymalizację budżetu. Krótko mówiąc: przeznacz na SMS marketing jak najmniejsze kwoty i jednocześnie staraj się uzyskać jak największy zysk. I przede wszystkim: analizuj efekty swoich działań.

Podstawowa sprawa – raporty

Podsumowania to od dawna jedna z fundamentalnych (i najlepszych) metod na przeanalizowanie wyników. Sprawdzą się doskonale przy zliczaniu ilości klientów, którzy odwiedzili Twój stacjonarny sklep i pokazali kod rabatowy w telefonie. W zestawieniach możesz również zmierzyć liczbę konwersji, wygenerowanych dzięki skróconym linkom (o których więcej w dalszej części artykułu).

Przy tworzeniu raportów zwróć jeszcze uwagę na średnią sprzedaż, jaką udało Ci uzyskać w okresie promocyjnym – i porównaj ją z wynikami w czasie zwykłym. Jeśli rezultaty w porze wyprzedaży będą większe, to jesteś na zwycięskiej pozycji. Generalnie im wyższe wskaźniki w okresie promocyjnym, tym lepiej dla Twojego biznesu. Pamiętaj jednak, że na wyniki wpływają jeszcze inne składowe – takie, jak przerwa wakacyjna, zbliżające się święta czy pandemia.

Wizyta w sklepie to czas na rozmowę

W jednym z poprzednich artykułów pisaliśmy o tym, że odwiedziny klienta w stacjonarnym sklepie to dobra okazja do pozyskania jego numeru telefonu. Ale to nie jedyna zaleta tradycyjnych zakupów. Ta forma sprzedaży idealnie pasuje do mierzenia efektów Twojej kampanii SMS. Wystarczy, że w wiadomości tekstowej wyślesz klientowi kupony promocyjne.

W SMS-ie zaproś klienta do okazania kodu rabatowego przy kasie, podczas odbierania zamówienia. To dobry chwyt marketingowy i prosta droga do zmierzenia efektywności Twojego SMS marketingu. Wtedy możesz zliczyć wszystkich klientów, którzy pojawili się w jednym z Twoich punktów sprzedażowych z kodem rabatowym na telefonie.

Skrócony link prawdę Ci powie

Czas wrócić do wspomnianych już wcześniej skróconych linków. Jeśli wiadomość SMS ma przynieść określony skutek (w domyśle konwersję), to warto zawrzeć w niej odnośnik do firmowej strony internetowej, sklepu lub oferty. Tego typu hiperłącza są zazwyczaj bardzo długie, więc nie mieszczą się w standardowych 160-ciu znakach.

Jeśli w wiadomości SMS chcesz odesłać klienta do szczegółów oferty, to musisz się bardziej postarać. Z pomocą przychodzą właśnie linki w wersji skróconej. Dzięki nim możesz wykorzystać 160 znaków w innym celu – np. na opis oferty lub lepiej sformułowane CTA. Dodatkowo łatwo policzysz, ile osób kliknęło w odnośnik do Twojej oferty i dokonało zakupu.

Dobrana para – landing page oraz Google Anlaytics

Skrócony link często idzie w parze ze specjalną stroną typu landing page. To nic innego, jak witryna z wybraną ofertą Twojej firmy, do której kierujesz zainteresowanego odbiorcę. Dobrą praktyką jest napisanie jej językiem korzyści – po to, by krok po kroku przeprowadzić klienta przez proces zakupowy. Na końcu dodajesz jeszcze konkretne CTA, żeby aktywować konsumenta.

Kolejna sprawa: jeśli zależy Ci na szczegółowej analizie wyników SMS marketingu, to powinieneś zaprzyjaźnić się ze statystykami Google Analytics. Amerykański koncern informatyczny stworzył proste narzędzie, dzięki któremu nie przeoczysz żadnego zachowania użytkowników na Twojej stronie. Zwróć uwagę zwłaszcza na raporty „źródło ruchu przychodzącego” oraz przejścia z landing page do poziomu płatności.

Kilka słów o tajemniczych KPI

I jeszcze na koniec: współczynniki KPI. Generalnie w marketingu jest ich wiele, ale warto skupić się na tych najważniejszych. Najpierw przeanalizuj popularne wśród marketerów ROI (zwrot z inwestycji). To wskaźnik, który w szybki sposób pozwoli Ci oszacować, czy Twój marketing przynosi efekty. Wzór na ROI jest prosty – zysk netto z kampanii dzielisz przez zainwestowany w nią kapitał. Następnie uzyskany wynik mnożysz przez 100.

Poza ROI warto mierzyć również współczynnik klikalności (CTR) oraz współczynnik konwersji (CR). Pierwszy z nich to stosunek liczby kliknięć do liczby osób, które wyświetliły Twoją wiadomość SMS. Drugi wyraża ilość osób, które dokonały konwersji (przejścia na stronę, zakupu produktu, etc.) w stosunku do wszystkich, którzy kliknęli w Twój link. W dobrze prowadzonej strategii marketingowej nie bagatelizuj żadnego z nich.

Bez mierzenia ani rusz

Podsumowując: jeśli zależy Ci na zwiększaniu zysków swojej firmy, to nie skupiaj się na samej wysyłce SMS-ów. 75% czasu pracy powinieneś poświęcić na badanie efektywności kampanii SMS – żeby znaleźć miejsca, w których niepotrzebnie „przepalasz” budżet. Dzięki temu możesz „przekierować” pieniądze na działania, które przynoszą Ci większy zysk.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Skontaktuj się

Next Mobile Sp. z o. o.

ul. Rzymowskiego 31 02-697 Warszawa

Mateusz Starański

Head of Business Development +48 570 55 77 69

Masz pytania?

Formularz kontaktowy




    Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Akceptując ciasteczka - akceptujesz politykę prywatności. [polityka cookies]