Jak budować bazę do SMS marketingu?
Nie sztuką jest stworzyć wartościowy komunikat – sztuką jest trafić do odbiorców, którzy będą nim zainteresowani. Aby tak się stało, musisz zadbać o wartościową bazę klientów. Jeśli jeszcze nie wiesz, jak się do tego zabrać, to przeczytaj poniższy artykuł. Przedstawimy w nim 5 sposób na stworzenie dobrze konwertującej bazy lojalnych klientów w SMS marketingu.
Rejestracja w e-commerce Twoim sprzymierzeńcem
Najbardziej oczywistym sposobem na zebranie wartościowych kontaktów do masowej wysyłki SMS jest rejestracja klienta w Twoim e-sklepie. Zwykle klient wykonuje ten krok, by zrealizować zakup. Ty w tym momencie prosisz go o podanie standardowych danych do komunikacji: imienia, nazwiska czy adresu e-mail Nic nie stoi na przeszkodzie, by do formularza rejestracyjnego dołożyć jeszcze jedno okienko do wypełnienia – z numerem telefonu odbiorcy.
Pamiętaj jednak, że klient z zasady jest podejrzliwy a numer telefonu to jego bardzo osobiste dane. Najpierw dwa razy się zastanowi, nim poda je jakiejkolwiek firmie. Jeśli chcesz, by podzielił się z Tobą tą poufną informacją, to musisz dać mu coś w zamian. Pomysłów jest bardzo dużo. To może być darmowy e-book czy dostęp do produktów w przedsprzedaży. Taka zachęta zazwyczaj jest dla klienta na tyle wystarczająca, że chce zostawić do siebie kontakt – który później wykorzystasz w SMS marketingu.
Newsletter dla wiadomości SMS
Kolejnym pomysłem na stworzenie bazy będzie formularz zapisu do newslettera SMS. Wystarczy, że umieścisz go na swojej stronie – najlepiej w widocznym dla klienta miejscu. Możesz też zastosować format pop-upu, czyli „wyskakującego” okienka (gdy klient spędzi na Twojej stronie trochę czasu). Nie poprzestawaj jednak na samej stronie www. W mailach i Social Media też zapraszaj klienta do zapisu na newsletter. Po prostu skieruj go na dedykowany landing page, spersonalizowany pod swój brand. Pamiętaj tylko, by dodać opcję rezygnacji z otrzymywania wiadomości.
No dobrze: ale jak ma wyglądać landing page, by kłonił klienta do podania numeru telefonu? To proste: postaw na oryginalność. Puść wodze fantazji i stwórz wyróżniający się formularz z jasnym CTA, który zapadnie klientowi w pamięć. Dodatkowo ukryj część artykułów na stronie dla osób niezapisanych do newslettera i zadbaj o to, by początek treści był bardzo chwytliwy. Nie od dziś wiadomo, że zaciekawiony klient chętniej zostawi numer telefonu, by odblokować interesujące go treści.
Nie lekceważ tradycyjnych zakupów
Wizyta klienta w stacjonarnym sklepie też może być świetnym sposobem na zebranie bazy kontaktów do masowej wysyłki SMS. Coraz częściej, przy płaceniu w kasie, spotykamy się z papierowym formularzem do zbierania opinii czy danych kontaktowych. W tym sposobie, tak jak przy rejestracji w e-commerce, również ważne jest dostarczenie klientowi jakiejś korzyści. Może to być rabat na kolejne zakupy, gratis do pierwszego zamówienia lub darmowa dostawa.
Niewielu konsumentów aż tak bardzo ceni sobie prywatność swojego numeru telefonu, by płacić normalną cenę za zakupy. Większość z nich nie oprze się żadnej promocji. Skorzystaj z tej informacji mądrze i umieść w formularzu zapis o RODO – po to, by Twój SMS marketing był zgodny z prawem (o RODO napiszemy wkrótce na blogu). Klient musi wiedzieć kto i do jakich celów wykorzystuje jego dane przy masowej wysyłce SMS-ów.
A może program lojalnościowy?
Często sklepy od razu zakładają konsumentowi kartę zniżkową, którą będzie mógł wykorzystać w dłuższej perspektywie czasu. Powstają nawet specjalne kluby lojalnościowe, z myślą o klientach klasy Premium. Konkurencja na rynku jest ogromna, więc coraz więcej firm chce rywalizować o klienta przez dbanie o jego potrzeby. Skoro sam odbiorca ma ogromny wybór marek, to chętniej wybierze taką, która dedykuje mu personalizowaną ofertę. Nie ma na to lepszego sposobu, niż uczestnictwo w programie lojalnościowym.
Klient dostaje coś więcej, niż jednorazową korzyść. Za uczestnictwo w klubie otrzymuje benefity cały czas, więc czuje się doceniany przez markę. Benefity mogą być różne, np. regularne zniżki lub powiadamianie o limitowanej ofercie lub dostępności danych produktów w pierwszej kolejności – przed innymi klientami. Ty dbasz o swoich klientów na bardzo wysokim poziomie, a oni udostępniają Ci swój numer telefonu. Można powiedzieć: w marketingu SMS to sytuacja idealna.
Era komunikacji dwukierunkowej
Jest jeszcze jedna opcja na zebranie kontaktów. To dedykowany numer odbiorczy, który pozwala na komunikację dwukierunkową (czyli klient również może wysyłać SMS-y do Twojej firmy). Dedykowany numer przybiera dwie formy: krótką (4-5 cyfr, tzw. Short Code) lub długą (standardowe 9 cyfr). Short Code jest dużo wygodniejszy – klientowi łatwiej go zapamiętać, gdy scrolluje Facebooka w pośpiechu lub szybko mija banner z ofertą Twojej firmy przy autostradzie.
Short Code jest ciekawą opcją, gdy chcesz zbierać numery klientów poprzez konkursy lub audiotele. To opcja dla większych graczy, którzy mogą sobie pozwolić na marketing w tradycyjnych mediach. Podczas akcji konkursowej zachęcają klientów do wysyłania krótkich wiadomości SMS na numer firmowy typu Short Code. Klienci chętnie biorą udział w takich akcjach, bo za SMS płacą według standardowych stawek operatora. To dobra informacja dla Ciebie, bo szybko możesz stworzyć dużą bazę kontaktów.
Podsumowanie
Jak widzisz, nie ma dobrego SMS marketingu bez dobrej bazy kontaktów. Baza pozwala Ci na dotarcie do zainteresowanego klienta. Co więcej, usprawnia prowadzenie działań marketingowych. Już nie musisz tracić całego dnia na wysyłanie SMS-ów do każdego konsumenta oddzielnie.
W celu automatyzacji możesz skorzystać z naszej platformy do wysyłki SMS. W tym narzędziu dodanie dużej bazy zajmie Ci dosłownie chwilę – niezależnie od tego, którym sposobem została zebrana. Skorzystaj z wygodnego rozwiązania i ciesz się szybką wysyłką masowych SMS-ów do klienta!
Więcej wpisów
-
Są takie zasady w SMS marketingu, których znaczenia nie warto podważać. Jedną z nich jest segmentowanie bazy kontaktów w masowej wysyłce SMS-ów. Chodzi o to, by nie traktować wszystkich klientów jednakowo, lecz każdemu z nich wysyłać spersonalizowany komunikat. Lekceważenie tej zasady może przynieść daleko idące konsekwencje.
-
To pytanie zadaje sobie wielu marketerów i przedsiębiorców. Aby odpowiedź na nie była jak najbardziej wyczerpująca, warto dokładnie przeanalizować wyniki kampanii SMS. O tym, jak to dobrze robić, piszemy w dzisiejszym artykule. To wiedza, która może diametralnie zmienić Twój biznes.
-
W ostatnich latach bardzo wiele firm przeniosło się do Internetu, głównie na popularne serwisy społecznościowe. To właśnie tam budują świadomość swojej marki wśród odbiorców i na bieżąco tworzą politykę sprzedaży oraz promocji. Nie jest to zadanie łatwe – jednym przynosi większe korzyści, innym mniejsze. Co robić, by Twoja firma znalazła się w tej pierwszej grupie?